Het is volbracht! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu Het is volbracht! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu

Het is volbracht!

Door: Ron Adelaar

Blijf op de hoogte en volg Ron

15 Juni 2010 | Spanje, Santiago de Compostella

Dat klinkt wat erg dramatisch maar toch....

Vanochtend om 7.00 vertrokken we vanuit Monte do Gozo, klein stukje van 4 kilometer en al snel liepen we de buitenwijk van Santiago binnen. Het is al bijzonder als je het bord met de naam Santiago ziet maar de buitenrand van de stad is niet heel erg indrukwekkend. Het is dan nog 45 min lopen naar de oude binnenstad. Om 8.15u stonden we dan voor de prachtige Basiliek van Santiago de Compostela en dan is het gevoel heel anders!

Een bijzonder moment na 5 weken lang lopen om dan dit eindpunt te bereiken. Met zijn 5-en zijn we Santiago rustig binnen gelopen. Ieder met eigen gedachten en gevoelens en tegelijk ook een mooi gevoel van gezamenlijkheid, we hebben veel beleefd, gezien en gedeeld. De laatste weken zijn we immers veel met elkaar opgelopen op de vele etappes. De 5 zijn Sue McEwen (Canada), Jo Egan (Ireland), Chris Scott (US), en Joyce en ik uit Nederland.

Omdat we vroeg in Santiago waren konden we al vrij snel bij het pelgrimsburo onze Compostella ophalen. Een prachtige officiele oorkonde waarop hand geschreven je naam in het Latijn wordt ingevuld; Ronaldum Jacobus Adelaar in mijn geval.

Daarna namen we een Cafe con Lecce e tostada bij bar Fonseca, ingecheckt in hotel La Estella (hadden we gisteren al geboekt) en om 12.00 naar de mis in de Basiliek.

Een prachtige en indrukwekkende hoogmis die werd voorgegaan door de bisschop van Santiago samen met veel andere priesters in mooie rode gewaden en ja, op het eind gaat dan dat grote wierookvat slingeren aan een lang touw en dat wordt gedaan door 8 monniken. Erg indrukwekkend en ook mooi dat je in die grote kerk met zoveel mensen ook allemaal bekende gezichten ziet die je wekenlang op tal van plekken bent op de route bent tegengekomen.

Na afloop van de mis uiteraard nog velen gesproken op het plein achter de Basiliek. Kortom, een hele mooie afsluiting van een heel bijzonder reis.

Morgen of overmorgen nog met de bus naar Finisterra, dat bekijken we nog even. Nu aan de wijn!

Bij deze wil ik alvast iedereen heel erg bedanken die meegeleefd hebben, geschreven, gsmst, gemailed, ´gestraald´. Ook al was dit een heel persoonlijke reis, het heeft me goed gedaan om te ervaren hoe anderen met je meeleven, familie, vrienden collega´s, veel dank daarvoor!

Liefs van Ron

• 15 Juni 2010 - 14:51

Kees En Allette:

Ron,

GEFELICITEERD!!
    KLASSE!!
    SUPERPRESTATIE!!

Ga nu relaxed genieten van je glaasje.

• 15 Juni 2010 - 14:57

Christa:

Tja Ronaldum, ceterum censeo: 'Het waren 5 fantastische weken'. En ik denk voor jou ook ;-)
    Geniet nog van Santiago en je vrienden daar. En ik zie je graag volgende week life&well. Hasta de olanda. Grtsz.

• 15 Juni 2010 - 15:23

Marco:

Hoi Ron,

Gefeliciteerd met deze fantastische pretstatie, vond het op afstand al een byzondere ervaring om "mee" te maken, laat staan als je daar zelf loopt.

Groetjes Marco.

• 15 Juni 2010 - 15:39

Désirée:

Hoi Ronaldum!
    Hoera je bent er....Gefeliciteerd! Wat een mooie dag zul je beleven daar in Santiago! Waarschijnlijk een dag met een lach en een traan.... Maar bovenal volgens mij toch wel een feestdag voor jullie daar! Ben ongelooflijk benieuwd wat het allemaal met je doet..
    Nu dus met z'n allen genieten en proosten op de goede aankomst. Het zal wel niet bij één wijntje blijven vandaag....?!! Je hoeft morgen niet meer te lopen dus maakt het ook niet uit (hoe?) laat je je bedje in rolt vanavond...! En morgenochtend geen nonnen die je wakker maken... Ik ga zo ook maar een glaasje inschenken en zeg dan: "Su salud" oftewel "proost"!
    Maak er nog maar een gezellige avond van en geniet van Santiago. Groetjes en liefs van Dé XX

• 15 Juni 2010 - 16:14

Michiel , Antoinette:

Na vele reakties schieten woorden ons nu te kort......
    Gewoonweg SUPER gedaan Ron! Nu genieten en relaxen! We zien je gauw! Liefs, Mi en net

• 15 Juni 2010 - 16:32

Jos En Marja:

Jawel hoor, het is volbracht!! Veel woorden zijn niet meer nodig,het gevoel zegt al meer dan genoeg!
    Fijn, weer een goede reden voor ons om het glas maar weer eens vol te schenken, proost!

Liefs, Jos en Marja

• 15 Juni 2010 - 17:10

Ruud En Ans:

hoi Ron, geweldig, je hebt het gedaan! wat een mooie afsluiting vandaag op internet hebben we een filmpje gezien van het zwaaien van het wierookvat, lijkt wel op klokkenluiden zoals za dat doen, heel bijzonder. Nu maar heerlijk van een glaasje genieten met al je vrienden, fijne avond. tot gauw, gr. Ruud en Ans..

• 15 Juni 2010 - 17:29

Marcel:

Super!
    Gefeliciteerd, jongen!!
    Ik denk een toch wel indrukwekkende gebeurtenis om daar te zitten met al die bekenden die hetzelfde hebben gedan!
    Geniet van een par dagen andere ontspanning voordat je straks weer op Nederland aankomt.

tot gauw, groetjes,
    marcel

• 15 Juni 2010 - 17:39

Ivo:

Gefeliciteerd Ron! Lekker nu relaxen daar en niet meer lopen ;-) Ik ben nu druk bezig met leren want ik heb toetsweek.. Vrijdagmiddag gelukkig vakantie!
    Tot vrijdagggg
    Ivo

• 15 Juni 2010 - 18:32

Peter En Carla:

Je laatste -schriftelijke - verslag van een prachtige periode. Dat hebben we met veel plezier gelezen. Wat zul je daarnaast nog veel te vertellen hebben als je weer thuis bent!
    Tot gauw in Amersfoort!
    Hartelijke groet.

• 15 Juni 2010 - 19:25

Jan & Alie:

Gefeliciteerd Ron.
    een geweldige prestatie waar je nog veel aan terug zult denken.
    Ruist lekker uit en geniet nog even van al het moois om je heen.
    een goede terugreis en zatterdag gezellig op de bank naar het voetbal kijken.

Groetjes
    Jan & Alie

• 15 Juni 2010 - 20:50

Lily:

Gefeliciteerd!!! Grote klasse...lieve broer. Het zal zeker na 5 weken een bijzondere ervaring voor je zijn om daar met je vrienden in Santiogo aan te komen. Geniet maar fijn van je laatste paar dagen daar en hoop je gauw weer in Amersfoort te zien met alle verhalen. Proost Ronaldum!!! Dikke zoen Lily

• 15 Juni 2010 - 20:52

Marisa:

Dag Ron,

Mag ik je feliciteren of hoe je dat kan of mag noemen.
    Geniet van de laatse fase en voel je welokm thuis na jouw missie )met goede voldoening'te hebben volbracht

Groet Marisa _ crew

• 15 Juni 2010 - 21:53

Christa:

Wil nog even melden dat ik 't echt een topprestatie van je vindt en ik heb vanavond een quarenta y tres (43) op je gedronken. Een echt spaans likeurtje op de goede afloop. Ik zou zeggen.. neem er ook eentje.. of twee.. of 43 ;-) Je hebt 't verdiend. En morgen lekker uitslapen en ook even scheren graag. Ha ha! Toedelidoki. Grtsz.

• 16 Juni 2010 - 06:42

Karin:

En Pierre ........ Wat hebben we vandaag gewonnen. Een wandel prestatie!!!! Helemaal Tof hoor. Te gek!
    Veel plezier nog in Santiago en een hele goede trip naar huis. We nemen een wijntje vanavond, dus proost op de geweldige prestatie!!
    Veel liefs en de groetjes. xxx

• 16 Juni 2010 - 08:22

Guus En Tonny:

Hag Ron,

De reactie van gisteren was mislukt. Onkunde van mij. Het is volbtracht klinkt inderdaad dramatisch. Vorige week de Passiespelen in Tegelen gezien en dan ziet "het is volbracht" er heel anders uit! Maar chapeau!! Wij doen het je niet na ....... Krijgen we nu een andere Ron terug???? Geniet nog even na. Groetjes.

• 16 Juni 2010 - 10:36

Hi broer,

Gefeliciteerd, Ron met het behalen van dit geweldige resultaat. Je kunt trots zijn op jezelf. Nu lekker nagenieten en de wijn zal vast rijkelijk vloeien.
    Lieve groet, je zus

• 16 Juni 2010 - 10:39

Ha die broer,

Super gefeliciteerd, Ron met deze mijlpaal! Je kunt trots zijn op jezelf. Nu lekker nagenieten onder het genot van.....
    Lieve groet, Marianne

• 16 Juni 2010 - 12:25

Diana Entken:

Ha die Ron,

Fantastisch! Wat een geweldige en mooie prestatie. Ik hoop dat de tocht je heeft gebracht waar je op hebt gehoopt. Geniet er maar van met vele bekenden die je op je tocht bent tegengekomen. See you soon! Groetjes, Diana

• 16 Juni 2010 - 13:05

Daniella:

Hey Ron,

Gefeliciteerd!!!! En tja, wat moet ik nu nog zeggen, na al die mooie woorden.
    Het zal wel een heel rare ervaring zijn om nu "klaar" te zijn. Er start nu weer een ander leven, een ander ritme en wat Dé ook zei, ik ben zo benieuwd wat het met je heeft gedaan. Je hebt het natuurlijk wel allemaal beschreven, en hoe!!! Want je hebt een echt schrijverstalent.Maar ja, 1 beeld zegt meer dan ..... Want wat zullen Dé en de jongens popelen om je weer te zien. Geniet van je laatste dagen! Liefs, Daniella

• 16 Juni 2010 - 14:11

Rogier:

HEEEY RONALDUM!!
    van harte gefeliciteerd!
    we zijn super trots op je!
    tot vrijdag.
    groetjes Rogier

• 16 Juni 2010 - 15:05

Janny Bos:

Hoi Ron,

wat een mooie afsluiting van je tocht. Hartelijke felicitaties! Geniet nog even lekker van het Spaanse land.
    Tot volgende week,
    Janny

• 17 Juni 2010 - 10:52

Jacqueline:

Ha Ron,

Een beetje late reactie maar beter laat dan nooit. Ik heb je verslag net gelezen en ben best een beetje jaloers op die mooie, zware tocht die je toch maar hebt volbracht, ondanks wat tegenslag. Ik denk dat ik namens de collega's mag spreken: we zijn trots op je en benieuwd naar de verdere verhalen.
    Goeie reis en tot volgende week!

• 17 Juni 2010 - 20:26

Ha lieve broer,

Hartstikke gefeliciteerd! Je kunt trots zijn op jezelf, ik ben in ieder geval trots op jou. Wat een prestatie. Geniet nog even de laatste dagen en we spreken je gauw.

Liefs, Cees en Marianne