Villadangos del Paramo - Reisverslag uit Villadangos del Páramo, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu Villadangos del Paramo - Reisverslag uit Villadangos del Páramo, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu

Villadangos del Paramo

Door: Ron Adelaar

Blijf op de hoogte en volg Ron

01 Juni 2010 | Spanje, Villadangos del Páramo

En weer een etappe verder! Zij het met afwisselend een goed stuk lopen en een stukje met de bus. Het begon door de straten van Leon en (lelijk) buitengebied maar gelukkig daarna weer mooi landschappelijk terrein. De linkervoetpezen voelden zeker beter maar nog niet zodanig OK dat ik de hele afstand heb kunnen lopen helaas. Na zo´n 10 km begonnen de pezen in mijn voet toch weer op te spelen (pijnlijke steken) en daar luister ik vooral naar. (Ja, ik word echt heel verstandig en geduldig tijdens deze Camino).

Een kleine 13 km vandaag dus gelopen, dat is overigens voor sommigen in Nederland al een stevige wandeling (Christa loopt in de avondvierdaagse zeker minder, niet met een (inmiddels prettig lichtere) rugzak, zon en 25 graden)....

Wel wil ik op schema blijven en accepteer dus dat als het niet kan zoals het moet, het maar moet zoals het kan.....

Na een tijdje ´pijnlijk´ lopen was ik in een heel klein dorpje (en daar was helemaal niets behalve een kleine bushalte waarbij de bus pas over 2 uur zou komen). Gelukkig trof ik een vriendelijk Spaans echtpaar met een vette Mercedes die mij als ´gehandicapte´ Peregrino naar de bushalte brachten, en toen ging het laatste stukje met de bus voor een eurootje naar deze plaats en toen was het nog maar een klein stukje lopen naar de Albergue de Municipal.

Morgen naar Astorga en wellicht volgens het zelfde concept, het herstel niet frustreren en langzaam aan weer naar volledige fitheid van de spieren toewerken. Het blijfft ook mentaal een boeiend spel van afwegen, balen, hopen, accepteren etc. etc.. Dat si onder andere wat je mag verwachten op zo´n Camino. Er zijn er weinig overigens die ´probleemloos´ deze afstanden ´even´ afleggen behalve de echte getrainde wandelaars, vaak op aardige leeftijd, (Die hebben ook alle tijd gehad om veel te oefenen, duhhhhhh).

Maar ik heb respect voor al deze peregrino´s, in het bijzonder voor Chris (VS), die ik vanaf de eerste dag heb gezien en inmiddels goed leren kennen met zijn historische kennis. Hij woog 165 kilo aan het begin en is al heel wat gewicht kwijt. Met zijn biervatenkuiten stampt ie lekker door.... Kortom, groot respect voor Chris.
Mijn broek is inmiddels ook niet meer te dragen zonder riem, ben van 76 kilo inmiddels denk ik richting de 72/73, dus Dees, thuis kan de Chardonnay straks weer stromen....

Hier in de Albergue de Municipal zijn ook inmiddels weer goede bekenden; Chris (de ´dikke´ dus uit de VS), Joe (een vrouw uit Ireland) en Sue (uit Canada) dus dat is wel weer gezellig. Een aantal anderen hebben een alternatieve route en komen op een ander punt uit vandaag maar die zie ik wsl. morgen weer als de wegen weer samenkomen in Astorga; dat is de volgende pitstop (ja, de eerste t klopt want pisstoppen zijn er veel meer onderweg met al dat water drinken).

Kortom, step by step en met goede moed nog steeds op schema richting Santiago de Compostela.

De Pelgrimszegening van de Benedictijnse nonnen gisteravond in Leon was overigens weer heel bijzonder.....

Liefs van Ron





  • 01 Juni 2010 - 13:08

    Enkhuizer Jodekoeken:

    Ha Ronald
    Ik lik elke dag weer mijn vingers af bij het lezen van jou reisverslagen, schitterend!
    Dagelijks lezen we jou verhalen onder het genot van een lekkere jodenkoek.
    Hier in enkhuizen duimen we allemaal voor je voetjes.
    We bidden voor een spoedig herstel..
    je krijgt ook nog de groetjes van andre, erik en Azamat.
    Auf wieder sehen,

    Enkhuizen

  • 01 Juni 2010 - 15:42

    Janny:

    Ha Ron,
    nu ik helemaal bij ben met je reisverslagen (ik kwam er wat laat achter dat je dagelijks schrijft :)), lees ik met genoegen dagelijks hoe het je vergaat. Mooi zoals je beschrijft hoe je nu per dag de afweging moet maken in waar je grens ligt. En de contacten met de andere peregrino's maken het mede tot een heel speciale ervaring lijkt me. Als ik je gewichtsverlies zo lees lijkt het me ook wel iets voor mijn Christ...
    Hopelijk gaat het morgen nog weer een stapje beter.
    Houd je haaks! groetjes,
    Janny

  • 01 Juni 2010 - 18:02

    Désirée:

    Hey Peregrino! Hou je lijfspreuk er maar in hoor... Inderdaad als het niet kan zoals het "moet" dan moet het maar zoals het kan.... Dit is best moeilijk, maar jongen, wat heb je al een prestatie neergezet! Ben je al bij de Pharmacia geweest voor homeopatische middelen tegen Tendinitis...? Zou ik zeker even proberen, is ook wel rustiger voor je maag. En na de zegen van de nonnetjes moet het toch goed komen...! Ik vind het inderdaad opvallend hoeveel ouderen je tegenkomt op je route; wat is het toch heerlijk als je dat dan allemaal nog kan doen...! Ook geweldig van Chris.... die heeft een aardige bepakking mee te sjouwen... Als je morgen in Astorga bent, wil je dan mooie foto's maken van Bisschoppelijk paleis...? Dit is ontworpen door Gaudi en lijkt me prachtig om te zien! Goeie dag morgen en hasta manana!! Kusss Dé

  • 01 Juni 2010 - 20:18

    Ha Lieve Broer Ron:

    Ik heb net alle reisverslagen gelezen en ben zeer onder de indruk wat jij allemaal presteert. Petje af hoor! Het lijkt me een hele bijzondere ervaring met al die Pelgrims en wat je allemaal meemaakt onder weg. Ik wens je vooral veel sterkte met je voeten. Toitoitoi! Lily

  • 01 Juni 2010 - 21:22

    Christa:

    You gotta move... En dat doe je weer; linksom, rechtsom, bus, lift of benenwagen. Helemaal goed. Meende op de foto's al een gewichtsverlies te kunnen zien en dat klopt dus. Niet te veel graag, anders zie ik je straks niet meer zitten op kantoor. Trouwens niet lullig doen over mijn avond4daagse hoor. Heb vanavond 10 km gelopen. Weinig rust en bezinning helaas, maar wel een hoop gezelligheid. Ook ik maak veel vrienden onderweg ! En 't wordt hier ook 25 graden deze week. Dus...
    Ga zo door, you gotta move tenslotte, ik hou je in de gaten. Hasta la pasta.

  • 01 Juni 2010 - 22:05

    Betty Haarsma:

    Hallo Ron,
    Wat leuk om je reisverhalen te lezen. Wat een evaring zeg! Ook op mijn wensenlijstje staat nog steeds het lopen van een stukje " santiago". Nu ik niet meer werk gaat het er ook zeker wel van komen hoor. Ik lees inderdaad dat het genieten, maar ook lijden is natuurlijk. Ja, wijzer worden, groeien etc. het lijkt me heel bijzonder. Ik bewonder wel je keuze hoor, zouden meer mensen moeten doen volgens miij.
    Ik wens je nog heel veel reisplezier, ontmoetingen en ervaringen. Sterkte met je voeten, maar gaat vast wel weer lukken.
    Heel veel groeten Betty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Op 9 mei 2010 begon mijn wandeltocht naar Santiago de Compostella. Ik vertrok op zondag 9 mei vanuit Amersfoort met de trein naar Bayonne en vervolgens met de bus naar St. Jean Pied de Port in Frans Baskenland. Daar startte ik op 11 mei 2010 de tocht naar Santiago de Compostella. Een tocht om nooit te vergeten.... Inmiddels staat er een nieuw avontuur voor de deur. In april 2017 loop ik van Sevilla naar Santiago de Compostela. Een pelgrimstocht van 1000km.

Actief sinds 08 Maart 2010
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 49727

Voorgaande reizen:

19 April 2017 - 07 Juni 2017

van Sevilla naar Santiago de Compostela

09 Mei 2010 - 20 Juni 2010

SANTIAGO DE COMPOSTELA 2010

Landen bezocht: