Ik heb een steen gelegd.... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu Ik heb een steen gelegd.... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu

Ik heb een steen gelegd....

Door: Ron Adelaar

Blijf op de hoogte en volg Ron

04 Juni 2010 | Spanje, Madrid

Weer eens een andere titel dan de plaats van arriveren... Vandaag een van de hoogtepunten van de Camino, het bereiken van het Cruz de Hierro (Ferro), het ijzeren kruis boven op de berg (1500 m) op een lange houten paal Daaronder ligt een enorme hoeveelheid aan stenen en andere zaken die herinneringen of wensen van de (vele) bezoekers vertegenwoordigen. Ook ik had een steen van huis meegenomen om hier neer te leggen. Desiree had hem uitgezocht uit de voortuin. Hij ligt nu bij het Cruz de Hierro en vertegenwoordigt naast de nodige wensen voor het welzijn van Desiree, de jongens, vrienden, familie en collega´s toch vooral ook een liefdevol eerbetoon aan mijn vader, Anthonius Johannes Jacobus Adelaar, overleden op 23-02-1993. Het speelde de hele tocht al een beetje door mijn hoofd dus het was duidelijk, voor hem in het bijzonder heb ik de steen daar naar toe gebracht, en het voelde heel bijzonder na al deze weken van lopen, genieten en soms ook ploeteren om dit dan uiteindelijk ook te kunnen doen en een aantal zaken nog even met hem door te nemen, heel mooi.....

De tocht er naar toe was weer van een ongelooflijke schoonheid, omhoog van 900 naar 1500 meter maar via prachtige paden en uitzichten. Ik probeer ook wat foto´s te plaatsen straks. Het weer is top, 29 graden, blauwe hemel. Vroeg vertrokken dus dan is het lekker lopen. Voeten voelden goed, toch weer ruim 17 km vandaag. Vooral het steil afdalen is behoorlijk belastend, ik klim liever.
Op het eind naar beneden voelde ik de linkervoet wel weer wat tegensputteren maar ik heb gezegd dat ie z´n mond moest houden en dat deed ie. Toch nog iemand die luistert....

Maar het is dus verder goed gegaan en een bijzonder moment bij het Cruz de Hierro. Ik ben nu in de alberge municipal in El Acebo. Een prachtig bergdorp, halverwege de afdaling naar beneden richting Ponferada. Het uitzicht vanaf het terras hier is erg mooi de heuvels in kijkend.

Vanaf hier is het nog ´maar´ 222 kilometer naar Santiago de Compostela. het begint dus op te schieten....

Fijn weekend en liefs van Ron

  • 04 Juni 2010 - 13:42

    Michiel:

    Hoi Ron,

    wat een mooi verslag vandaag en wat moet het een bijzonder moment voor je zijn geweest om de steen te kunnen neerleggen onder aan het kruis op de berg. Je mag best weten dat bij het lezen van het verslag en de liefdevollge gedachte aan je vader bij mij een traantje deed opwellen. Gewoon ook uit blijdschap voor jou dat je dit hebt kunnen doen!
    Wat ziet het er mooi uit zo hoog boven in de bergen. Als dit het vooruitzicht is voor de komende dagen heb je een paar mooie dagen voor de boeg. Geef je pootje vandaag gewoon lekker rust en neem een lekker wijntje om het weekend in te luiden. Mijn weekend is ook net begonnen en de vooruitzichten zijn prachtig.Je blijft ons maar weer lekker op de hoogte houden met je leuke verslagen, wij volgen het met veel plezier. Een heel goed en gezellig weekend met al je loopgenoten! Michiel

  • 04 Juni 2010 - 14:21

    Marcel:

    mooi beschreven!
    Een bijzonder moment lijkt mij, toch 1 van de mijlpalen uit je pelgrimstocht!
    Terug naar aardse zaken: ook hier wordt het komend weekend prachtig weer, lekker genieten van het buiten zijn in de zon.
    Er zal vast en zeker wel een glaasje van het een of ander gedronken worden...
    Geniet van je rustmomenten en morgen weer van je wandeling.
    Het lijkt mij een erg mooi landschap waar doorheen je nu loopt, aan de foto's te zien. ik krijg nu al zin in Zwitserland over enige tijd!
    Houd je haaks, het einde is in zicht...
    Adios, marcel

  • 04 Juni 2010 - 16:43

    Marja:

    Hoi,
    Mooi moment, mooi beschreven, mooie foto van je vader. Ook bij mij komen er weer allerlei flarden uit ons verleden boven dwarrelen. Jouw pa met Rogier op z'n arm marcherend door onze kamer ,het lied zingend; Wij zijn huzaar..., Jij met je vader in de kerk tijdens ons huwelijk.... Jij zingend en spelend over die andere steen tijdens de herdenkingsdienst van Nikos.....!Wat mooi dat we toen en nu zo veel bijzondere momenten met je mogen delen.
    Ga er net als jij een lekker glas witte wijn op nemen.Proost in gedachten meten op jou.
    Warme groet, Marja

  • 04 Juni 2010 - 18:29

    Désirée:

    Kippevel moment daar boven op die berg bij Cruz de Hierro. Ik denk dat je vader Ton even heel dicht bij je was...! Hopelijk heb je een goed gesprek gehad en is het steentje nu met recht op zijn plek gekomen... Het is mooi dat je dit tijdens de Camino hebt kunnen doen! Wat heerlijk dat je de tocht vandaag hebt kunnen lopen in zo'n prachtige omgeving. Het uitzicht is ook echt fantastisch! De carribean look staat je goed trouwens en je hebt het plaatje compleet gemaakt met een passend licht stoppelbaardje.... Je bent zo mijn eigen Johnny Depp...!
    Je krijgt speciale groeten van Han; hij sms-te mij dat hij je berichten wel kan lezen op zijn blackberry, maar vanwege de verhuizing is de computer nog niet aangesloten en kan hij je niets sturen... Ook hij vond je verslag van vandaag erg mooi en wilde je dat graag laten weten; bij deze dus! Neem je rust en take care! Liefs, Dé XX

  • 04 Juni 2010 - 18:52

    Marco:

    Met kippevel heb ook ik je verslag van vandaag gelezen en alhoewel ik je Vader niet gekend heb, kon ook ik een traantje niet onderdrukken.

    Groeten Marco

  • 04 Juni 2010 - 21:43

    Tom:

    Brok in mijn keel en tranen in mijn ogen. Mooi man!

    Tom

  • 04 Juni 2010 - 21:53

    Christa:

    Je verslag spreekt voor zich. Mooi moment, mooie wensen, mooi eerbetoon.
    Niets meer aan toe te voegen. Gewoon mooi!
    Tot morgen.

  • 06 Juni 2010 - 19:58

    Tonny:

    Dag Ron,
    Heel bijzonder de steen voor je vader. Bij de foto dacht ik gelijk: Toya.... Goed om je vader zo bij je reis te betrekken! Goede reisgenoot, toch?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Op 9 mei 2010 begon mijn wandeltocht naar Santiago de Compostella. Ik vertrok op zondag 9 mei vanuit Amersfoort met de trein naar Bayonne en vervolgens met de bus naar St. Jean Pied de Port in Frans Baskenland. Daar startte ik op 11 mei 2010 de tocht naar Santiago de Compostella. Een tocht om nooit te vergeten.... Inmiddels staat er een nieuw avontuur voor de deur. In april 2017 loop ik van Sevilla naar Santiago de Compostela. Een pelgrimstocht van 1000km.

Actief sinds 08 Maart 2010
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 49723

Voorgaande reizen:

19 April 2017 - 07 Juni 2017

van Sevilla naar Santiago de Compostela

09 Mei 2010 - 20 Juni 2010

SANTIAGO DE COMPOSTELA 2010

Landen bezocht: