Ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu Ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu

Ponferrada

Door: Ron Adelaar

Blijf op de hoogte en volg Ron

05 Juni 2010 | Spanje, Ponferrada

Vandaag het tweede deel van de lange afdaling vanaf Cruz de Hierro op 1500 meter. Veel mensen lopen in 1 keer naar Ponferrada maar dat is voor mij vanwege de linkervoet too much dus vandaag deel 2 over 17 km. Dalen, dalen en nog eens dalen over prachtige maar ook lastige bergpaadjes met veel keien, goed uitkijken dus en toch ook weer best belastend en ik voelde bij binnenkomst in Ponferrada mijn voet weer een beetje sputteren....

Om 5.15 begonnen de eerste pelgrims al te ´ritselen´ met hun spullen, rugzak in te pakken met zaklampjes dus dan weet je het al. Het wordt een warme dag dus iedereen wil nog gebruik maken van de relatief koele ochtend. Vroeg lopen, half zeven op pad al en wat is het dan mooi om de zon op te zien komen die langzaam de bergen in het licht zet... Prachtige plaatjes en ook de rust is heerlijk tussen de vogels. Het valt op hoe vaak ik de koekoek ´s morgens hoor hier in Spanje. En heben wij witte brem in Nederland? Hier dus wel.

Kortom, het was weer een mooie tocht oa langs de bergdorpjes Riego de Ambros en Molinaseca.

Ponferrada is oude Romeinse stad en ontleent zijn naam aan de ijzeren brug die destijds is aangelegd (Pons Ferrata). Prachtige oude binnenstad met het Castillo del Temple, ja daar is ie weer. Een prachtige oude burcht, bijna een fort uit 1178 en gebouwd door de kloosterriders van de Orde van de Tempeliers. Uiteraard even wezen kijken vanmiddag.

Vandaag weer lekker warm, 34 graden maar een beetje wind maakt het aangenaam.

Even kijken hoe de voet zich houdt dus het plan voor morgen is nog niet helmaal duidelijk. Antwoorden komen vanzelf hier....

Statistiek; vanaf hier nog zo´n 200 km naar Santiago, dus ca 580 km liggen achter me....

Liefs van Ron



  • 05 Juni 2010 - 18:13

    Christa:

    Santiago komt in zicht. Goed hoor. Wel vroeg op steeds (hoe laat lig je er dan in?). Op deze manier kun je wel steeds de overnachtingsplaatsen bezichtigen en zo te zien zijn die de moeite waard. Hier in Nederland ook eindelijk mooi weer. Al je nu buiten gaat staan ruik je alleen maar BBQ's. Wij steken 'm morgen aan.
    Fijne avond, geniet en hasta manana.

  • 05 Juni 2010 - 21:08

    Désirée:

    De kilometers gaan tellen en Santiago komt in beeld! Je hebt nog steeds mooi weer, maar de weersverwachting voor volgende week is minder zag ik, net als bij ons... Bewolking en regen...We hebben er weer even aan geroken hoe het is als het zomer is; vanmorgen vroeg al lekker de tuindeuren open en het zaterdagmorgen-ritueel van ontbijtje-krantje-koffie buiten op het terras! En alles op een rustig tempo... Heel anders dan jouw ritme nu; tegen de tijd dat ik mijn bedje uitkwam had jij er al weer een aantal uren opzitten. En op zaterdagavond om 21.00 uur in je bed liggen doen alleen echte pelgrims. Dat zullen we hier in Nederland niet meemaken... Ik ben benieuwd welk (verstandig) antwoord er morgen komt hoe de reis verder gaat...?! We horen het wel... "the answer is blowing in the wind...."
    Hasta la vista, De XX

  • 05 Juni 2010 - 22:01

    Lily:

    Vandaag pas je verslag van gisteren gelezen. Ik ben er stil van en zit hier met een brok in mijn keel. Wat een bijzonder moment moet dat geweest zijn dat je deze steen heb neergelegd voor ons vader. Dit doet wat met je en komen er veel herinneringen boven drijven. Lieve broer, fijn dat je dit hebt gedaan. Ik heb vandaag 40 kilometer gefietst en dat was heerlijk. Jij zult het daar wel aardig warm hebben gehad. Nou broer (tje) hou vol, neem je rustmomenten en lees morgen weer verder je mooie en boeiende verhalen. Liefs je zus (je) Lily xxx

  • 06 Juni 2010 - 10:06

    Antoinette:

    Hey Ron,
    Het blijft leuk om al je sportieve, spirituele, emotionele, sociale, natuurschone, en lichamelijke ondervindingen te lezen. Maar hoe staat het met de culinaire ontwikkeling van je?
    Ben je al gewend aan de Spaanse keuken, de tapas en de olijven? Of is de keuken erg internationaal van aard?
    Ik ben benieuwd.
    Wandel lekker weer op je tempo een etappe verder, steeds weer wat dichter bij Santiago.
    Liefs Net

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Op 9 mei 2010 begon mijn wandeltocht naar Santiago de Compostella. Ik vertrok op zondag 9 mei vanuit Amersfoort met de trein naar Bayonne en vervolgens met de bus naar St. Jean Pied de Port in Frans Baskenland. Daar startte ik op 11 mei 2010 de tocht naar Santiago de Compostella. Een tocht om nooit te vergeten.... Inmiddels staat er een nieuw avontuur voor de deur. In april 2017 loop ik van Sevilla naar Santiago de Compostela. Een pelgrimstocht van 1000km.

Actief sinds 08 Maart 2010
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 49714

Voorgaande reizen:

19 April 2017 - 07 Juni 2017

van Sevilla naar Santiago de Compostela

09 Mei 2010 - 20 Juni 2010

SANTIAGO DE COMPOSTELA 2010

Landen bezocht: