Villafranca del Bierzo - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu Villafranca del Bierzo - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu

Villafranca del Bierzo

Door: Ron Adelaar

Blijf op de hoogte en volg Ron

06 Juni 2010 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Vandaag een prima loopdag voor de voeten gehad. Ik dacht 15 km te lopen maar het zijn 24 km geworden. De voetspieren voelde ik na 10km een beetje opspelen maar rustpauzes, stretchen en afwisselend kortere en langere passen maken leidden tot een prima tocht van Ponferrada naar Villafranca del Bierzo. Na de industrie aan de rand van Ponferrada al snel in mooi landschappelijk terrein, leuke dorpjes met veel ooievaarsnesten hoog in de masten! Vervolgens tussen de wijnvelden door die al behoorlijk beginnen te groeien met dit warme weer. Net als de plataanbomen die aan het begin van mijn reis nog praktisch kaal waren en nu al behoorlijk blad hebben. Leuk om te zien dat je met de natuurontwikkeling meeloopt....

Antoinette is benieuwd naar de culinaire aspecten van deze Camino. Nu ligt daar zoals de meesten weten niet mijn grootste belangstelling, ik drink meer dan ik eet (en alleen puur natuur etc. etc ......)
Wel vind ik de Bocadillos en Tortilla erg lekker. De Spaanse gerechten zijn ook zeker niet mijn favoriete en de kwaliteit van het vlees hier is beduidend minder dan dat van Rudolf Blom..... Als er ergens een Italiaans is dan ga ik daar graag naar binnen voor een Spaghetti Bolgnese,Lasagne of Pizza! Ook de bediening is hier erg matig, geen vriendelijk woord kan er af, klantgerichtheid traininkje kan geen kwaad hier ....

Ik eet veel groente en fruit, ensalada mixta is iets wat bijna elke dag wel voor mijn neus staat (o.a met tomaten en sla). Het pelgrimsdiner (10 euro) is 3 gangen + wijn/water. Vooraf vaak een ensalada mixta dus en afwisselend als 2e gang een lapje vlees (bifteca of pork, of pollo (kip) met frites en een pepertje, redelijk simpel en tot slot een sinaasappel, yoghurt of toetje. De pelgrims hebben dus in alle restaurants zo hun eigen menukeuze en niet duur natuurlijk. Ook halen we wel met wat mensen eens boodschappen in de supermercado en maken zelf wat in de keuken van de Albergue, een lekkere fles wijn erbij van 1 euro! Dat is erg goedkoop hier. Voor mijn dus geen Paella en olijven.....

Kortom, de aandacht bij deze Camino is met name gericht op andere zaken dan wat ik in mijn mond stop maar zorg wel voor de juiste brandstof uiteraard....

Liefs van Ron,
(Heeft Rafael Nadal inmiddels gewonnen??)

  • 06 Juni 2010 - 17:37

    Désirée:

    Rafael Nadal heeft inderdaad gewonnen in drie sets; hij speelde erg goed, maar kreeg van een vermoeide Soderling niet die tegenstand die hij misschien wel verwacht had. Nu is hij nr 1 van de wereld! Het zal vast wel in de Spaanse kranten te zien zijn...
    Met die maaltijden van jou zit het wel goed. Olijven zullen het echter nooit worden... Gelukkig zorg je voor voldoende vitamientjes; moet ook wel met al die inspanning. Wat vreemd trouwens dat de bediening zo slecht en onvriendelijk is? Ik dacht dat juist naar de peregrinos toe de mensen zo gastvrij en vriendelijk waren...? Dit beeld klopt dus niet met de werkelijkheid...Vandaag laat je ons weer versteld staan over de afstand die je gelopen hebt; goed gedaan hoor! Fijne avond en hasta lasagna, tot morgen! Dikke kus en groetjes van ons 3-tjes, XX De

  • 06 Juni 2010 - 17:39

    Hil:

    Hoi Ron,
    Wat jammer dat het culinair programa er niet zo toe doet op zo een camino, zelf vind ik dit wel een heel belangrijk onderdeel, wat er zoal gegeten woord. Misschien heb ik wel een heel verkeerd beeld van deze Pelgrimstocht. Hopelijk heb je vandaag niet te veel van je spieren gevraagd, zodat je morgen ook weer lekker verder kunt gaan stappen.
    Veel succes alvast welterusten en wandelse morgen.
    Groetjes Hil

  • 06 Juni 2010 - 17:49

    Michiel:

    Hoi Ron,
    Zit net een berichtje te typen met het antwoord op je vraag of Nadal al gewonnen heeft, komt de reaktie van De binnen met het antwoord. Dat weet je nu dus al!
    Het gaat voorspoedig man, het einde is in zicht. Gelukkig dat het lopen vandaag ook goed ging en dat je meer kilometers kon maken dat je eigenlijk had verwacht te lopen. Je bent er 's morgens wel elke keer vroeg bij hoor!
    Misschien ook wel verstandig met die hoge temperaturen om in de vroege ochtend te lopen. Lijkt mij ook prachtig, opkomende zon, rode gloed op het landschap en alleen de vogels hoog boven 't land..
    Hier is het weer vanmiddag drastisch omgeslagen en af en toe zijn er buien. Net is ziek, ligt al de hele dag in bed! Floris heeft het goed naar zijn zin in Portugal. Gisteren nog iets meegekregen/gezien van het Nederlands elftal?
    Nou Ron, succes morgen maar weer en ook de komende dagen met de etappes, je gaat beginnen aan het laatste stuk. Take care of yourself, genieten maar weer. Adiossssss, Michiel

  • 06 Juni 2010 - 18:50

    Ans& Ruud:

    hallo Ron '
    regeer niet zo vaak maar deze keer wel wij zijn blij dat het met de voetspieren weer goed gaat,wel oppassen zie Robben,voor je het weet gaat het fout.succes voor de laatste loodjes,wij blijven je volgen

  • 06 Juni 2010 - 18:52

    Christa:

    Goed man, 24 km. De voeten zijn je weer gunstig gezind. Hier beduidend minder weer dan bij jou. We hebben net zitten BBQ-en onder de parasol, omdat het regende. Net kamperen in Nederland. Morgen ga ik naar de Groote Modderkolk voor een klimaatjes-dag, met o.a. workshop 'hoe stimuleer ik m'n collega's'. Hou je op de hoogte. Succes morgen en hasta manana. Grtsz.

  • 06 Juni 2010 - 20:03

    Guus:

    Om je laatste vraag te antwoorden: ja, hij heeft gewonnen, in 3 sets.We hebben het niet gezien, omdat we vandaag naar de Passiespelen in Tegelen waren. Ook 'n soort bedevaart!!Goede tocht voor de "laatste" kilometers.

  • 06 Juni 2010 - 22:09

    Rogier:

    Heeeee Ron
    Mooi dat het weer goed gaat met je voet!
    niet teveel patatjes eten daar he! is helemaaaal niet gezond.
    thuis hebben we besloten om de komende tijd geen patat meer te halen, ongezond en vies!
    morgen ga ik voor de laatste keer naar school, documenten inleveren, dan echt klaar!
    zet hem op met de laatste kilometers en let goed op de voetjesss
    groetjessss Rogier

  • 07 Juni 2010 - 16:48

    Peregrinofrans:

    Hola Ron,

    Geniet van elke stap...

    Buen Camino

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Op 9 mei 2010 begon mijn wandeltocht naar Santiago de Compostella. Ik vertrok op zondag 9 mei vanuit Amersfoort met de trein naar Bayonne en vervolgens met de bus naar St. Jean Pied de Port in Frans Baskenland. Daar startte ik op 11 mei 2010 de tocht naar Santiago de Compostella. Een tocht om nooit te vergeten.... Inmiddels staat er een nieuw avontuur voor de deur. In april 2017 loop ik van Sevilla naar Santiago de Compostela. Een pelgrimstocht van 1000km.

Actief sinds 08 Maart 2010
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 49728

Voorgaande reizen:

19 April 2017 - 07 Juni 2017

van Sevilla naar Santiago de Compostela

09 Mei 2010 - 20 Juni 2010

SANTIAGO DE COMPOSTELA 2010

Landen bezocht: