Ribadiso - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu Ribadiso - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Ron Adelaar - WaarBenJij.nu

Ribadiso

Door: Ron Adelaar

Blijf op de hoogte en volg Ron

12 Juni 2010 | Spanje, Madrid

Vandaag wederom een pittige maar zeer mooie etappe op weg naar Santiago. Om de 500m is er nu een afstandsteen langs het pad die aftelt en dat werkt zeer motiverend! Vanaf hier is het nu nog maar 39 km naar Santiago! Het einde van de Camino is voor mij dus nu echt in zicht.

Vandaag eindelijk een dag weer zonder regen na 4 dagen prutweer en dat is toch wat lekkerder lopen.
Ja hoor dames, ik heb foto´s met mijn sexy blauwe poncho, dus die zien jullie binnenkort. Vandaag echter zonder poncho gelopen en zelfs de zon heeft zich regelmatig laten zien, lekker!

Inmidels ben ik gearriveerd in de provincie A Coruna na de provincie Lugo. We hebben hier overigens wel geboft want elders in de Provincies Lugo en Asturia heeft het noodweer flink toegeslagen. De TV´s in de bars onderweg hier (de cafe con lecce stops) lieten toch wat verontrustende beelden zien....)

Vandaag dus 26 km in het nog immer prachtige Galicie, met oa schitterende Eucalyptusbomen, leuke dorpjes en heuvels. Echt een Tolkien omgeving dus helemaal in de ban van de Ring, Rudolph!

Flink klimmen en dalen weer en na 21m km zei mijn voet dat het wel mooi was geweest. Dus het laatste stuk rustig aan gedaan en met pauzes de 26 km volgemaakt en dat ging goed!

Het is daarmee ook de laatste grote etappe want morgen is de planning nog 22km naar Pedrouza, op maandag 15 km naar Monte del Gozo en op dinsdag de laatste 5 km naar Santiago de Compostela om zodoende mooi op tijd te zijn voor de mis in de Basiliek om 12.00u. Dat is een beetje het ultieme hoogtepunt voor de Pelgrims na zo´n 800 km lopen.

De viering in de Basiliek is heel bijzonder oa met een gigantisch wierookvat wat door de Basiliek slingert om de stank van de pelgrims te verdrijven, en dat zal zeker nodig zijn........

Peter en Doke, nog gefeliciteerd met jullie 25 jarig huwelijk! De borrel kom ik zeker nog halen binnenkort, Nu zit ik hier aan de Vino Tinto met de nodige international Camino friends en straks weer een lekker hapje voor de energie....

Fijn weekend verder!
Liefs van Ron

  • 12 Juni 2010 - 18:23

    Désirée:

    Hoi Ron, Vandaag dus helemaal in de ban van Galicië... Fijn dat je de poncho in de rugzak kon laten; is ook wat minder uitdagend voor je vrouwelijke "collega" pelgrims..! Helemaal in zo'n sprookjesachtige omgeving!
    Nog maar 39 kilometertjes naar Santiago... Klinkt bijna als een "ommetje"...
    In een documentaire van Kruispunt over Santiago hebben we de ceremonie met het wierookvat gezien. Het is een enorm gevaarte en heet "Botafumeiro". Het vat is het grootste vat ter wereld, is 1,60 meter hoog en gevuld met veertig kilogram houtskool en wierook! Er is inderdaad wat nodig om de pelgrims-luchten te verdrijven....
    Het schijnt een hele bijzondere ervaring te zijn om dat ding door de kerk heen te zien zwaaien! Ik zou maar bukken als je in de buurt zit... Terwijl ik dit stukje aan het typen ben belde tante Wil me om te informeren hoe het met jou gaat; ik vertelde dat je volgende week vrijdag thuis komt en ze was helemaal verbaasd dat de tijd zo snel voorbij is gegaan... Ze dachten dat je pas 3 weken weg was! Uiteraard krijg je de hartelijke groeten van haar en Ome Leo.
    Het is je laatste weekend in Spanje; Volgende week geen Vino Tinto, maar weer met Dé aan de Chardonnay! Fijne tijd nog en geniet van de laatste kilometers! Enjoy! Liefs, Dé XX

  • 13 Juni 2010 - 09:05

    Agaath:

    Ha die Ron,

    Nu het einde in zicht is kom ik nog even aan keutelen met een reactie. Ja wat valt er nog toe te voegen aan al die reacties die je hebt gekregen. Eigenlijk niet veel bedenk ik nu. Het enige wat mij op dit moment te binnen schiet is... wat ontzettend leuk dat je er zo van hebt genoten!! Groetjes Agaath

  • 13 Juni 2010 - 09:22

    Michiel:

    We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog...
    Ha Ron, je zou het zo gaan meezingen dit liedje wat bij de avondvierdaagse en de schoolreisjes altijd werd gzongen als je het eindpunt in zicht hebt! Geweldig man dat je het nu bijna al geflikt hebt, ondanks de ongemakken aan beide voeten. Ik neem mijn "oranjepetje" nu vast voor je af hoor.
    Nog een paar dagen en dan ben je ook gezellig weer thuis, kijken we ook naar uit hoor. Het zal ook voor ons wel even wennen zijn om niet dagelijks even te kijken en te lezen wat je zoal gedaan hebt en hoeveel je gelopen hebt. Zoals gezegd, nog even (wat is nou nog 39 km op zo'n enorme reis)en dan heb je Santiago gehaald. Komende dagen wordt het spannend bij ons op de Beetslaan; Dianne krijgt woensdag en Floris donderdag te horen of ze het gehaald hebben. Floris heft het leuk gehad in Portugal, is blijkbaar nu nog erg moe want ligt waarschijnlijk tot in de middag weer te slapen. Gezellig hoor met 6 jongens op stap... Ik wens je voor de komende kilometers nog veel loopplezier en straks in de kathedraal van Santiago een mooie, inspirerende en welverdiende "pelgrimsviering" toe. Groeten, Michiel

  • 13 Juni 2010 - 10:48

    Christa:

    Ha Ron-weer-in-de-zon, Ik was gister even uit de lucht. Had van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat een hockey-toernooi en dan weet je het wel... Raar idee hoor dat je er bijna bent. Ook wel spannend lijkt me. Daar heb je het toch voor gedaan. Ben je trouwens wel goed verzekerd? Zo'n zwaaiende pot met wierook lijkt me best link. Ga je morgenmiddag wel ergens voetbal kijken? 2 x 45 minuten bezinning met tussendoor een kwartierje rust ;-)
    Nou zet 'm op nog, you're almost there.
    Toedelidoki. Grtsz.

  • 13 Juni 2010 - 13:32

    Tonny En Guus:

    Dag Ron!

    Nog effe! Enjoy de laatste loodjes! En laat dat zwaaiende wierookvat maar de 'bekroning' zijn...!

    Groet!

  • 13 Juni 2010 - 15:14

    Désirée:

    Voor de trouwe lezers, die wellicht ook nog de reacties van de vorige dag lezen: Vandaag (zondag 13/6) kan Ron geen verslag plaatsen; Hij belde zojuist en vertelde dat hij nergens in de buurt waar hij zit internet heeft... Jammer, we moeten het een dagje zonder doen... Kunnen we vast ervaren hoe "leeg" dat is...! Gr Dé

  • 13 Juni 2010 - 19:01

    Christa:

    Ja shit zeg, geen verslag vandaag dus. Ik val in een gat, wat moet ik nu? Ga maar voetbal kijken dan. Oh, Duitsland staat al met 2 - 0 voor. Dat schiet op. Nou tot morgen. Grtsz.

  • 14 Juni 2010 - 10:02

    Frans:

    Goedemorgen Ron, op e valreep, maar daarom niet welgemeend, een reactie op jouw fantastische reis en -verslagen. Ik krijg zin om mee te lopen! Er schuilt niet langer een goed schrijver in jou, het komt er nu al uit. Fijn dat je na die lange trip dichtbij (morgen) de eindstreep bent en een steentje kan bij leggen. Ik hoor graag je verhalen en wens je een goede etappe toe en voor later een behouden terugreis naar Amersfoort.
    Zonnige groeten uit West-Brabant, Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ron

Op 9 mei 2010 begon mijn wandeltocht naar Santiago de Compostella. Ik vertrok op zondag 9 mei vanuit Amersfoort met de trein naar Bayonne en vervolgens met de bus naar St. Jean Pied de Port in Frans Baskenland. Daar startte ik op 11 mei 2010 de tocht naar Santiago de Compostella. Een tocht om nooit te vergeten.... Inmiddels staat er een nieuw avontuur voor de deur. In april 2017 loop ik van Sevilla naar Santiago de Compostela. Een pelgrimstocht van 1000km.

Actief sinds 08 Maart 2010
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 49725

Voorgaande reizen:

19 April 2017 - 07 Juni 2017

van Sevilla naar Santiago de Compostela

09 Mei 2010 - 20 Juni 2010

SANTIAGO DE COMPOSTELA 2010

Landen bezocht: